Mirjam Tola
Razgovor vodile: Shenida Bilalli i Katarina Rožić
Poznata svjetska sopranistica pomogla ženama oboljelim od raka
Miriam je 48-godišnja albanska operna umjetnica iz Albanije, koja svojim divnim glasom zapanjuje publiku u mnogim zemljama svijeta. U razgovoru za Iliriju ispričala nam je put svoje uspješne karijere.
Albanska sopranistica poznata je i zagrebačkoj publici svojim nastupom na međunarodnoj manifestaciji Dani “Kraljice Teute 2019” u Zagrebu, u izvedbi najpoznatijih hrvatskih i albanskih opernih umjetnika iz nekoliko europskih zemalja. Pridružila se humanitarnom koncertu u prestižnoj zagrebačkoj dvorani Mimara, posvećenom ženama oboljelim od raka dojke, pod pokroviteljstvom tadašnje hrvatske predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović.
Prije nego što se upoznamo s uspjehom poznate sopranistice, izdvajamo izjavu DW-a nakon premijere u njemačkoj operi.
“Divno, veličanstveno, jako sam uzbuđen zbog Toscine interpretacije sopranistice Mirjam Tola! Toscu sam vidio puno puta, ali Toscu kako je tumači Mirjam Tola do danas nismo imali u operi Wuppertal, sjajana sopranistica!”
To su rekli mnogi gledatelji nakon pljeska koji nije prestao nakon Tosce Giacoma Puccinija u Wuppertalu, poznatog talijanskog redatelja Stefana Poda, piše DW. Također su obožavatelji opere u Zagrebu rekli – nevjerojatno, kakav zapanjujući glas… zaslužuje veliki pljesak s punim poštovanjem.
Iliria: Draga Mirjam, možete li nam reći svoju kratku biografiju, gdje ste rođeni, što ste radili i gdje živite?
Mirjam Tola: Rođena sam u Tirani i imala sam zadovoljstvo studirati na Srednjoj umjetničkoj školi, zatim na Umjetničkoj akademiji ili – kako se to nazivalo u vrijeme dok sam studirala – “Viši institut za umjetnost”. S prof. Suzanom Frasheri. Nakon instituta za umjetnost slijede godine studija na Mozarteumu u Salzburgu u klasi prof. Borisa Bakowa i Alessandra Misciascija.
Iliria: Kako ste započeli karijeru, gdje ste debitirali i kojom ulogom?
Mirjam Tola: Prva su putovanja bila u Austriji, a inače u inozemstvu započela smo produkcijom Mozart-Bastien & Bastienne. Zatim su bila natjecanja u Los Angelesu i New Yorku. Bila su to različita zadovoljstva i vrlo posebno iskustvo. Prva velika produkcija u Europi bila je uloga Adalgise u Grosses Festspielhausu u Salzburgu. I tu je započela suradnja s različitim dirigentima svijeta, zatim su slijedila različita kazališta u Europi i SAD-u!
Iliria: Kako je počela suradnja s europskim operama i koje su to?
Mirjam Tola: Počeli smo s produkcijom Adalgisea u Salzburgu, zatim nastavili Staatsoper Berlin, Hamburg Staatsoper, sa Slovenskom filharmonijom, Ljubljana, Kazališnim orkestrom San Carlo, Napulj, Lincoln Center, New York, Berlinskom državnom operom, 2002. Bila sam u Hamburgu od 2008.-2013 . u Državnoj operi, Aaltotheater Essen, 2012.-2013., Carnegie Hallu, New Yorku, Zakladi Sergio Franchi iz Connecticutu-New Havenu…
Iliria: Imali ste puno uloga na međunarodnoj sceni?
Mirjam Tola: Mnogo je bilo uloga važnih likova: Norma, Madalena, Ana, Tosca, Suor Anxhelika, ali me poistovjećuju s Puccinijevom operom Tosca. Ova je uloga najtraženija zajedno s “Leptirom”, koji će igrati ove godine.
Iliria: Koje uloge izdvajate?
Mirjam Tola: Najdraže i najviše pjevane uloge su iz razdoblja Verisma, od Puccinija sam pjevala Mimine, Manon Lescaut, Madamma Butterfly i, naravno, malo drukčija od ostalih Tosce koje sam debitirala u Ljubljani u Sloveniji, i imala sam priliku i, naravno, zadovoljstvo pjevati u Italiji i Njemačkoj u nekoliko različitih produkcija.
Iliria: Belinijevo remek-djelo Belcanto, 1831., Norma, je li to lirska tragedija za svećenicu drevnih druida?
Mirjam Tola: To je predstava o neuzvraćenoj ljubavi prema Pollioneu, izdajničkom rimskom osvajaču, što dovodi do snažnih posljedica. Uloga tragične junakinje izazvala je najveće svjetske sopraniste, uključujući legende dvadesetih godina – Maria Callas, Joan Sutherland i Montserrat Caballé. Veliki Giuseppe Verdi pohvalio je Bellinija za divan duet „In mia man alfin tu sei“, rekavši “Nitko nikada nije stvorio još jedan ljepši i raj”.
Iliria: Norma je sjajno ostvarena u uzbudljivoj novoj kopiji ROHM-a s Opérom de Rouen?
Mirjam Tola: Uz rumunjsku mezzosopranisticu Elenu Mosuc (Norma), belgijski tenor Marc Laho (Pollione) i ja kao albanski sopranistica, Mirjam Tola (Anna Kasyan). Na sceni su poznati redatelj Frédéric Roels i dirigent Fabrizio Maria Carminati, stručnjak u repertoaru belcanta.
Iliria: Vrlo ste uspješni u Narodnom kazalištu Maribor – Slovenija!
Mirjam Tola: Pjevala sam, kao sopran i mezzosopran, tijekom jedne večeri, kao “Maria Callas” …
Iliria: Nagrade…?
Mirjam Tola: Nagrada Bečke opere – 2001. – Medalja Eberharda Waechtera za darovite mlade umjetnike, uloga svećenice u Verdijevoj Aidi u Velikoj festivalskoj kući u Salzburgu pod ravnanjem Lorisa Voltolinija.
Iliria: Na mnogim premijerama dobili ste visoke kritike?
Mirjam Tola: Smatram da je kritika jedan od najvažnijih dijelova i povratnih informacija koje dobivamo – unatoč pljesku koji je prva i najjača kritika s predstave! Kritičari su uvijek bili vrlo jaki i istodobno podržavali posao koji smo radili u svojim produkcijama s dirigentima, redateljima i cijelom glumačkom postavom!
Iliria: Koliko vas podržavaju u Albaniji?
Mirjam Tola: U Albaniji sam imala vrlo dragocjena iskustva i pozive, koje su voljeli moji jako dobri prijatelji, poput Inve Mule, na natjecanju Virtuosos, gdje sam imala zadovoljstvo biti dio žirija i slušati nove talente albanske škole. Postoje mnogi talenti koji trebaju ići naprijed i koje treba podržati. Bio je to koncert sa Shkelzenom Dolinom, uz orkestar Radio-televizije i glazbenike Bečke filharmonije. Također, imam poziv ravnatelja nacionalnog kazališta Albanije na koncert TKOB-a s različitim pjevačima koji rade karijere u Albaniji i inozemstvu!
Iliria: Nastupali ste i nahumanitarnom koncertu na Danima “Kraljice Teute“ u Zagrebu s najpoznatijim hrvatskim opernim umjetnicima, posvećenom ženama koje boluju od raka dojke?
Mirjam Tola: Bila sam dio tog međunarodnog događaja na koji me pozvala predsjednica Udruge Kraljice Teute, Shenida Bilalli, koja je to izvrsno organizirala, na najvišoj razini, u kojem su sudjelovali poznati hrvatski i albanski umjetnici iz nekoliko europskih zemalja. Zahvaljujem gospođi Shenidi na prekrasnom koncertu u Mimari i na srdačnoj dobrodošlici i mnogim zajedničkim sretnim trenucima koje smo proveli – jer sam se vratila nakon nekog vremena u Zagreb i lijepo se provela u dobrom društvu i s dobrim razlogom!
Iliria: Kako je pandemija utjecala na vaš rad?
Mirjam Tola: Zbog pandemije otkazali smo dvije produkcije Puccinijeve Tosce i Cavaleria Rusticane Pietra Mascagnija. Također, i švicarski koncert u Zürichu. Nadamo se da će ovo razdoblje završiti i da će sve dobro proći za cijelu operu.
Poruka čitateljima Ilirije!?
Mirjam Tola: Hvala i srdačan pozdrav svima u Hrvatskoj, posebna zahvala glavnoj urednici Shenidi Bilalli i časopisu Iliria!