MIRJAM TOLA- Albanska sopranistica poznata je i zagrebačkoj publici svojim nastupom na međunarodnoj manifestaciji Dani “Kraljice Teute 2019”

13/01/2022
Autor: Iliria
Vrijeme: 5min
802 pregleda

Mirjam Tola

Razgovor vodile: Shenida Bilalli i Katarina Rožić

Poznata svjetska sopranistica pomogla ženama oboljelim od raka

Miriam je 48-godišnja albanska operna umjetnica iz Albanije, koja svojim divnim glasom zapanjuje publiku u mnogim zemljama svijeta. U razgovoru za Iliriju ispričala  nam je put svoje uspješne karijere.

Albanska sopranistica  poznata je i  zagrebačkoj publici svojim nastupom na međunarodnoj manifestaciji Dani “Kraljice Teute 2019” u Zagrebu, u izvedbi najpoznatijih hrvatskih i albanskih opernih umjetnika iz nekoliko europskih zemalja. Pridružila se humanitarnom koncertu u prestižnoj zagrebačkoj  dvorani Mimara,  posvećenom ženama oboljelim od raka dojke, pod pokroviteljstvom tadašnje hrvatske predsjednice Kolinde Grabar-Kitarović.

Prije nego što se upoznamo s uspjehom  poznate sopranistice, izdvajamo  izjavu DW-a nakon premijere  u njemačkoj operi.

“Divno, veličanstveno, jako sam uzbuđen zbog Toscine interpretacije sopranistice Mirjam Tola! Toscu sam vidio puno puta, ali Toscu kako je tumači Mirjam Tola do danas nismo imali u operi Wuppertal, sjajana sopranistica!”

To su rekli  mnogi gledatelji nakon pljeska koji nije prestao nakon  Tosce Giacoma Puccinija u Wuppertalu, poznatog talijanskog redatelja Stefana Poda, piše DW. Također su obožavatelji opere u Zagrebu rekli – nevjerojatno, kakav zapanjujući glas… zaslužuje veliki pljesak s punim poštovanjem.

Iliria: Draga Mirjam, možete li nam reći svoju kratku biografiju, gdje ste rođeni, što ste radili i gdje živite?

Mirjam Tola: Rođena sam u Tirani i imala sam zadovoljstvo studirati na Srednjoj umjetničkoj školi,  zatim na Umjetničkoj akademiji ili – kako se to nazivalo u vrijeme dok sam studirala – “Viši institut za umjetnost”. S prof. Suzanom Frasheri. Nakon instituta za umjetnost slijede godine studija na Mozarteumu u Salzburgu u klasi prof. Borisa Bakowa i Alessandra Misciascija.

Iliria: Kako ste započeli karijeru, gdje ste debitirali i kojom ulogom?

Mirjam Tola: Prva su  putovanja bila  u Austriji, a inače  u inozemstvu započela smo produkcijom Mozart-Bastien & Bastienne. Zatim su bila natjecanja u Los Angelesu i New Yorku. Bila su to različita zadovoljstva i vrlo posebno iskustvo. Prva velika produkcija u Europi bila je uloga Adalgise u Grosses Festspielhausu u Salzburgu. I tu je započela suradnja s različitim dirigentima svijeta,  zatim su slijedila različita kazališta u Europi i SAD-u!

 Iliria: Kako je počela suradnja s europskim operama i koje su to?

Mirjam Tola: Počeli smo s produkcijom Adalgisea u Salzburgu,  zatim nastavili Staatsoper Berlin, Hamburg Staatsoper, sa Slovenskom filharmonijom, Ljubljana, Kazališnim orkestrom San Carlo, Napulj, Lincoln Center, New York, Berlinskom državnom operom, 2002. Bila sam u Hamburgu od 2008.-2013 . u Državnoj operi, Aaltotheater Essen, 2012.-2013., Carnegie Hallu, New Yorku, Zakladi Sergio Franchi iz Connecticutu-New Havenu…

Iliria: Imali ste puno uloga na međunarodnoj sceni?

Mirjam Tola:  Mnogo je bilo  uloga važnih likova: Norma, Madalena, Ana, Tosca, Suor Anxhelika, ali me poistovjećuju s Puccinijevom operom Tosca. Ova je uloga najtraženija zajedno s “Leptirom”, koji će igrati ove godine.

Iliria: Koje uloge izdvajate?

Mirjam Tola: Najdraže i najviše pjevane uloge su iz razdoblja Verisma, od Puccinija sam pjevala Mimine, Manon Lescaut, Madamma Butterfly i, naravno, malo drukčija od ostalih Tosce koje sam debitirala u Ljubljani u Sloveniji, i imala sam priliku i, naravno, zadovoljstvo pjevati u Italiji i Njemačkoj u nekoliko različitih produkcija.

Iliria: Belinijevo remek-djelo Belcanto, 1831., Norma, je li to lirska tragedija za svećenicu drevnih druida?

Mirjam Tola:  To je predstava o  neuzvraćenoj ljubavi prema Pollioneu, izdajničkom rimskom osvajaču, što dovodi do snažnih posljedica. Uloga tragične junakinje izazvala je najveće svjetske sopraniste, uključujući legende dvadesetih godina – Maria Callas, Joan Sutherland i Montserrat Caballé. Veliki Giuseppe Verdi pohvalio je Bellinija za divan duet „In mia man alfin tu sei“, rekavši “Nitko nikada nije stvorio još jedan ljepši i raj”.

Iliria: Norma je sjajno ostvarena u uzbudljivoj novoj kopiji ROHM-a s Opérom de Rouen?

Mirjam Tola: Uz rumunjsku mezzosopranisticu Elenu Mosuc (Norma), belgijski tenor Marc Laho (Pollione) i ja  kao albanski sopranistica, Mirjam Tola (Anna Kasyan). Na sceni su poznati redatelj Frédéric Roels i dirigent Fabrizio Maria Carminati, stručnjak u repertoaru belcanta.

Iliria: Vrlo ste uspješni u  Narodnom kazalištu Maribor – Slovenija!

Mirjam Tola: Pjevala sam, kao sopran i mezzosopran, tijekom jedne večeri, kao “Maria Callas” …

Iliria: Nagrade…?

Mirjam Tola: Nagrada Bečke opere – 2001. – Medalja Eberharda Waechtera za darovite mlade umjetnike, uloga svećenice u Verdijevoj  Aidi u Velikoj festivalskoj kući u Salzburgu pod ravnanjem Lorisa Voltolinija.

 Iliria: Na mnogim  premijerama  dobili ste visoke  kritike?

 Mirjam Tola: Smatram da je kritika jedan od najvažnijih dijelova i povratnih informacija koje dobivamo – unatoč pljesku koji je prva i najjača kritika s  predstave! Kritičari su uvijek bili vrlo jaki i istodobno podržavali posao koji smo radili u svojim produkcijama s dirigentima, redateljima i cijelom glumačkom postavom!

Iliria: Koliko vas podržavaju u Albaniji?

Mirjam Tola: U Albaniji sam imala vrlo dragocjena iskustva i pozive, koje su voljeli moji jako dobri prijatelji, poput Inve Mule, na natjecanju Virtuosos, gdje sam imala zadovoljstvo biti dio žirija i slušati nove talente albanske škole. Postoje mnogi talenti koji trebaju ići naprijed i koje treba podržati. Bio je to koncert sa Shkelzenom Dolinom, uz orkestar Radio-televizije i glazbenike Bečke filharmonije. Također,  imam poziv  ravnatelja nacionalnog kazališta Albanije na koncert TKOB-a s različitim pjevačima koji rade karijere u Albaniji i inozemstvu!

Iliria: Nastupali ste i nahumanitarnom  koncertu na Danima “Kraljice Teute“ u Zagrebu s najpoznatijim hrvatskim opernim umjetnicima, posvećenom ženama koje boluju od raka dojke?

Mirjam Tola: Bila sam dio tog međunarodnog događaja na koji me  pozvala predsjednica  Udruge Kraljice Teute,  Shenida Bilalli, koja je to izvrsno organizirala, na najvišoj razini, u kojem  su sudjelovali  poznati   hrvatski i albanski umjetnici iz nekoliko europskih zemalja. Zahvaljujem gospođi Shenidi na prekrasnom koncertu u Mimari i na  srdačnoj dobrodošlici i mnogim zajedničkim  sretnim trenucima koje smo proveli –  jer sam  se vratila nakon nekog vremena u Zagreb i lijepo se provela u dobrom društvu i s dobrim  razlogom!

 Iliria: Kako je pandemija utjecala na vaš rad?

Mirjam Tola: Zbog  pandemije  otkazali smo  dvije produkcije Puccinijeve Tosce i Cavaleria Rusticane Pietra Mascagnija. Također, i švicarski koncert u Zürichu. Nadamo se da će ovo razdoblje završiti i da će sve dobro proći za cijelu operu.

Poruka  čitateljima  Ilirije!?

Mirjam Tola:  Hvala i  srdačan pozdrav  svima u Hrvatskoj,   posebna  zahvala  glavnoj urednici Shenidi Bilalli i časopisu Iliria!

Zahvaljujemo Savjetu za nacionalne manjine Vlade Republike Hrvatske koji financira časopis "Iliria" 2005. - 2025.